Warm-up blog

20 vinkkiä Uneton48-kisaan

Kilpailuviikonlopun lähestyessä lisäämme joka päivä uuden vinkin. Osa näistä koskee kilpailuun valmistautumista, osa itse kisaviikonloppua tai siitä palautumista. Kaikkia vinkkejä ei tässä vaiheessa ole vielä kirjoitettu ja järjestäjätiimi hikoilee jo haasteen kanssa. Vinkki-ideoita voi lähettää osoitteeseen: enni(at)uneton48.com

Kiitos!

  • vinkki1

  • 1. Varaa aikaa nukkumiseen

    Uneton48 on nimenä sen verran harhaanjohtava, että joka vuosi joku valopää päättää valvoa 48 tuntia putkeen. Uneton48-kilpailussa ei mitata sitä, kenellä on parhaat lääkkeet tai luontainen kyky pärjätä ilman unta. Kysymys on elokuvanteosta. Elokuvanteko on joukkuelaji. Jakamalla viikonlopun sopiviin työvuoroihin pystytte käyttämään koko 48 tuntia tehokkaasti elokuvantekoon. Kun jokainen tiimin jäsen saa vähän unta, ajatukset jäsentyvät ja jälki vain paranee. Suosittelemme leffan viimeisen leikkauksen tekemistä nimenomaan unten jälkeen. Yleensä se, mikä silmät ristissä näytti taiteelliselta läpimurrolta onkin aamukahvi kädessä joltain aivan muulta.

  • vinkki2

  • 2. Testaa tuotantoketju

    Koko tuotantoketjun testaaminen onnistuu parhaiten (ja hauskimmin) osallistumalla Lämppärikisaan. Tekemällä yhden videon alusta loppuun saat hyvän käsityksen siitä, missä kohtaa on odotettavissa ongelmia. Saatat myös pystyä ratkaisemaan näitä ongelmia ennen kisaviikonloppua.

    HUOM: Lämppärikisavideot ovat vain 30 sekuntia pitkiä. Jos haluat todella valmistautua Uneton-viikonlopun koitokseen, tee täysin samoilla laitteilla 2 – 7 minuutin video, jossa on suurin piirtein sama määrä leikkauksia ja jälkikäsittelyä kuin ounastelet kisaelokuvassasi olevan ja testaa rendausaika ja muistitikulle siirto / Youtubeen lataus samalla nettiyhteydellä, jota aiot käyttää kisassa. Tai jos olet yhtä laiska kuin suurin osa meistä, lisää vain aikatauluusi pari tuntia rendausaikaa – yllätysten varalta.

  • vinkki3

  • 3. Pidä tiimi ajan tasalla

    Joukkueen vetäjän vastuulla on paljon, ja kisan tuoksinassa kommunikaatio saattaa kärsiä. Vaikka tiimisi olisi alle kymmenhenkinen ja jokainen hoitaisi kolmea roolia, kannattaa sopia yksi ihminen, joka on vastuussa tiedotuksesta.

    Älä myöskään unohda ihmisiä, jotka eivät kuulu tuotantoryhmääsi, mutta saattavat muuten osua törmäyskurssille tai huolestua sinusta. Vanhemmat, naapurit, kämppikset, siskot, veljet ja muu lähipiiri kannattaa pitää ajan tasalla. Olemme kuulleet tarinoita naapureista, jotka soittivat poliisit keskelle ammuskelukohtauksen kuvauksia ja lokaatioista, jotka täyttyivät kämppiksen lauantai-illan vieraista.

  • vinkki4

  • 4. Karsi käsikirjoitusta

    Kun käsikirjoitus on valmis, halu rynnätä kuvaamaan on lähes ylivoimainen. Taistele tätä halua vastaan ja pakota ainakin tuottaja ja käsikirjoittaja vielä kerran käsikirjoituksen äärelle. Lukekaa se läpi ja karsikaa kaikki, mikä ei ole tarinan kannalta olennaista ja välttämätöntä. Tämä on erityisen tärkeää, jos lyhärin pituus kolkuttelee 7 minuutin maksimirajaa. Arvioikaa samalla, voiko mitään kohtauksista yhdistää tai toteuttaa vähemmällä vaivalla esimerkiksi hyödyntämällä saman lokaation eri huonetta / aluetta aivan uuden lokaation sijaan.

  • vinkki5

  • 5. Aloita lokaatiosta

    Vastoin tyypillistä elokuvatuotannon järjestystä, Uneton48-leffan suunnittelu kannattaa aloittaa lokaatioista. Varmistakaa hyvissä ajoin ennen kilpailua, että teillä on käytössä edes pari erilaista kuvauspaikkaa, jotka pystyy valaisemaan myös ilta- ja yöaikana toimiviksi. Aivan säiden armoille ei kannata heittäytyä. Kun sitten perjantai-ilta koittaa ja saatte tulevan elokuvan speksit eteenne, tarinan voi kirjoittaa sopimaan juuri näihin lokaatioihin – tai yhteen ainoaan lokaatioon.

    Kun lokaatiot tiedetään etukäteen, myös valaistusta, kuvakulmia ja blokkausta voi suunnitella jonkin verran etukäteen, jos ei muuten niin ainakin varautua hankaluuksiin. On esimerkiksi tosi ikävä huomata vasta kuvausten aikana, että pubin pöydät ja tuolit on pultattu lattiaan.

  • vinkki6

  • 6. Varaudu tulostusongelmiin

    Printterit eivät toimi paineen alla. Emme tiedä, mistä tämä mystinen ilmiö johtuu, mutta sillä saattaa olla jotain tekemistä Murphyn lain kanssa. Jotenkin tulostimet tietävät, milloin tarvitsemme niitä kipeimmin ja menevät äkillisestä huomiosta täysin lukkoon.

    Käsikirjoituksen tulostusta varten huolehdi siitä, että tarjolla on jonkinlainen varatulostin tai riittävä määrä tabletteja ja läppäreitä, joilta käsikirjoitusta voi tsekkailla tien päällä.

    Tulosta kaikki mahdolliset laput etukäteen. Näyttelijä- ja kuvauspaikkasopimukset, “KUVAUKSET KÄYNNISSÄ” laput ja muut perustarpeet.

  • vinkki7

  • 7. Älä luota liikaa älypuhelimeesi

    Jos kaikki kontaktisi, nettiyhteytesi, muistiinpanosi, elokuvasi käsikirjoitus ja ainoa tapasi navigoida aasta beehen ovat saman laitteen uumenissa, sillä on liian paljon valtaa. Uneton48-viikonloppu on tyypillisesti täynnä yllättäviä käänteitä. Laturit katoavat. Puhelimet tippuvat vessanpönttöihin. Kuulemme näitä tarinoita joka vuosi. Älä ole se, jonka puhelin vie mennessään koko kisan. Diversify. Jaa vastuuta useammalle laitteelle ja ihmiselle. Kuljeta mukana varalatureita ja autolatureita. Kaiva esiin vanha Nokia ja tee siitä hätävarapuhelin. Varaudu pahimpaan.

  • vinkki8

  • 8. Huolehdi muonituksesta

    Ne joilla on lapsia tietävät, ettei postilaatikkoa pidemmälle kannata lähteä ilman asianmukaisia varusteita. Äitien kassit ovat pullollaan rusinapaketteja, vesipulloja, jugurttijuomia ja muita hätävaraeväitä. Vaikket olisikaan vielä perustanut perhettä, Uneton48-viikonloppuna kannattaa ottaa oppia lapsiperheiden varustelutasosta. Pelkkä lompakko ei takaa tasaista verensokeria. Moni luottaa viikonlopun muonituksessa pitserioihin ja muuhun takeaway-evästykseen, parhaat puhuvat äitinsä catering-hommiin. Kuvausten venähtäessä tai suunnitelmien muuttuessa ruoka ja nälkäiset saattavat kuitenkin päätyä väliaikaisesti eri osoitteisiin. Suosittelemme karkin ja suklaan sijaan snäksejä, jotka eivät aiheuta verensokeripiikkejä ja niitä seuraavia väsymys-kiukkukohtauksia :)

  • vinkki9

  • 9. Älä stressaa genrestä

    Useimmilla elokuvantekijöillä on omat suosikki- ja inhokkigenrensä ja jonkinlainen ennakkoajatus siitä, minkälaista elokuvaa Uneton48-viikonloppuna olisi kiva tehdä. Ehkä juuri tästä syystä genrearvonta herättää niin paljon tunteita, puolesta, vastaan ja muuten vaan maha kuralla. Ettei genrearvonnan jälkeinen pettymys veisi liikaa energiaa, asiaan kannattaa suhtautua Mindfulness-periaatteiden mukaan. Hyväksyä sekä annettu genre että omat tunteensa siihen liittyen. Näin voit siirtyä saman tien tekemään annetuissa raameissa oman näköistä elokuvaa. Pian huomaat, että vieraan tai jopa inhokkigenren kokeileminen saattaa avata uusia näkökulmia. Jos jokin genre aivan erityisesti hirvittää, kokeile vuoden 2008 voittajatiimin lähestymistapaa. Musikaalia pelännyt joukkue päätti etukäteen valmistautua musikaaliin ja toteuttaa elokuvansa musikaalin ja annetun genren yhdistelmänä.

  • vinkki10

  • 10. Muista lähikuvat

    Tee leikkaajan elämä hiukan helpommaksi ja ota ne lähikuvat. Kun aika on kortilla, lähikset jäävät usein listan häntäpäähän ja niistä on helppo karsia. Tämä voi kuitenkin kostautua, kun edittikopissa myöhemmin etsitään kuumeisesti sitä sopivaa siirtymää tai cutawayta siksi aikaa kun boomi tupsahtaa kuvaan. Jos aika on tosi tiukilla, karsikaa vaikka niistä “jääkaapin läpi” ja “vessanpöntön POV” taideotoksista. Kiitos.

  • vinkki11

  • 11. Rakastu muusikkoon

    Tarvitset todennäköisesti musiikkia elokuvaasi. Tekijänoikeuksien näkökulmasta yksinkertaisin (ja muutenkin mukavin) vaihtoehto on oma säveltäjä. Vielä on aikaa. Hengaile Sibelius-Akatemian ympäristössä, käy keikoilla, rakastu muusikkoon. Allekirjoittaneen oman avioliiton kantavia voimia on vuosien saatossa ollut se, että mies on käyttökelpoinen äänimies / muusikko.

    Jos yllä kuvattu lähestymistapa tuntuu liian dramaattiselta tai on ns. liian myöhäistä, muusikoiden kanssa voi toki yrittää ihan ystävystyä tai hyödyntää royalti-vapaata materiaalia. Lisää musiikkivinkkejä Uneton48 Helpdeskissä Facebookissa.

  • vinkki12

  • 12. Älä hajoa jos myöhästyt

    On helppo sanoa, että ota iisisti, kyllä se siitä. Mutta kun on antanut kaikkensa kaksi vuorokautta putkeen, myöhästyminen tuntuu yhtä mukavalta kuin nyrkki mahaan – sellainen johon Houdini kuoli. Kaksi kertaa myöhästymisen kokeneena voin kuitenkin vakuuttaa, että paras lääke syvään epätoivoon on aika. Erityisesti nukuttu sellainen. Kaikki, mitä haluat sanoa puolisollesi, kavereillesi, tietokoneesi valmistajalle tai kisan järjestäjille (köh) kannattaa jättää seuraavaan päivään. Opi minun virheistäni. Lukitse itsesi makuuhuoneeseen ilman kännykkää tai läppäriä ja itke itsesi uneen. Seuraavana päivänä osaat jo pistää asioita perspektiiviin ja sinulla on edelleen puoliso / kavereita / toimiva tietokone.

  • vinkki13

  • 13. Suunnittele logistiikka

    Ylimääräinen autolla ajelu tai julkisten navigointi kannattaa pitää viikonloppuna aisoissa hyvällä logistisella suunnittelulla. Mieti etukäteen, millä välineillä liikutte ja mitkä ovat varavaihtoehdot välineiden / julkisten yhteyksien pettäessä. Kuka on (selväpäinen) kuski? Millä autoilla liikutaan? Mihin pysäköidään? Jos tarkoituksena on reissata Kamppiin palauttamaan leffaa, kannattaa harkita ns. tuplapalautusta. Varhaisempi leikkausversio lähetetään hyvissä ajoin yhden tiimiläisen mukana palautuspisteelle ja jos viimeistelty elokuva ei jostain syystä ehdi paikalle, on sentään jokin versio palautettavaksi.

  • vinkki14

  • 14. Palkitse työryhmää

    Jos olet tiimin vetäjä tai kasannut itsellesi taiteellista vastuuta, on hyvä muistaa, ettei kaikkien Uneton48-viikonloppu ole yhtä hektinen. Moni käväisee paikan päällä vain yhtenä päivänä ja istuu lopun aikaa baareissa ja kahviloissa, twiittaillen kokemuksestaan muulle maailmalle. Se, minkälainen fiilis twiiteistä välittyy on pitkälti kiinni sinusta. Jos osoitat kiitollisuutta, tarjoat hyvät eväät ja jaksat luomisen tuskaltasi huomioida muiden ihmisten suoritukset, sinun on helpompi kerätä työryhmää kokoon myös kilpailun jälkeen. Ja ne twiitit tuovat positiivista säpinää elokuvallesi.

  • vinkki15

  • 15. Testaa nettipalautusta etukäteen

    Tämä vinkki saattaa kuulostaa itsestäänselvältä, mutta joka vuosi Unettoman Helpdesk täyttyy sunnuntai-iltana sääntöjä ja erityisesti nettipalautusta koskevista kysymyksistä. Nettipalautuksessa on omat toimintakuvionsa. Ne eivät sinänsä ole monimutkaisia, mutta huomattavasti helpompi ymmärtää ja omaksua etukäteen, kaikessa rauhassa ja hyvin levänneenä. Säästä siis itseltäsi (ja meiltä!) turhaa hiustenrepimistä ja käy koko prosessi läpi hyvissä ajoin ennen kilpailun alkua!

  • vinkki16

  • 16. Brainstormaa oikein

    Kilpailuaika on hyvä aloittaa ideointisessiolla, jossa voivat aluksi olla mukana kaikki joukkueen jäsenet. Ideoinnissa tärkeintä on oikean ilmapiirin luominen. Vältä ideoiden arvioimista tai teilaamista – tämä koskee myös omia ideoitasi! On hyvä sopia heti aluksi, ettei ideoita analysoida lainkaan vaikka ensimmäisen tunnin aikana – toki saa innostua ja nauraa. Kirjatkaa ylös kaikki esiin nousevat ajatukset, teemat ja aivopierut. Kun käsikirjoittaja / käsikirjoitustiimi myöhemmin ryhtyy hommiin, näistä saattaa nousta taas uusia ideoita. Ottakaa siis koko joukkueen aivokapasiteetti käyttöön!

  • vinkki17

  • 17. Muista markkinointi

    Uneton48-kilpailu on viime vuosien aikana nostanut monia uusia kykyjä (ainakin Suomen) kartalle. Jos elokuva-ala kiinnostaa, kilpailun saama julkisuus ja some-huomio kannattaa hyödyntää. Ota oppia menestyneiltä joukkueilta. Pistä pystyyn oma Facebook-sivu ja Twitter-kanava. Jaa making of -matskua, tee leffallesi traileri, suunnittele juliste ja kutsu kaikki kynnelle kykenevät teatteriensi-iltaan. Unettoman some-tiimi odottaa sormi liipasimella päästäkseen jakamaan päivityksiänne tuhansille seuraajille!

  • vinkki18

  • 18. Sovi rooleista ja päätöksenteosta

    Jos joukkue on tuore ja elokuvanteko vielä vähän tuntematon laji, taiteelliset erimielisyydet saattavat viedä turhaa aikaa ja johtaa hedelmättömään eipäs-juupasteluun. Kun leffaa tehdään kaveriporukalla, tyypillinen tuotantoryhmän hierarkia voi myös tuntua luonnottomalta. Alkujännityksen vallassa sipsejä napostellessa on vaikea kuvitella, että kivojen tyyppien kanssa voisi mennä sukset ristiin. Joka vuosi joukkueita kuitenkin hajoaa, välillä päädytään tekemään kahta elokuvaa tai lähdetään lätkimään kesken kaiken. Hierarkiasta on hyötyä. Helpointa on käyttää tuttuja elokuvanteon rooleja ja sopia siitä, kenellä (yleensä tuottajalla tai ohjaajalla) on viimeinen sana, jos erimielisyyksiä syntyy.

  • vinkki19

  • 19. Suunnittele hyvä loppu

    Tämän asian nosti esiin jo vuoden 2008 tuomari Aleksi Bardy. Monissa elokuvissa oli hänen mielestään lupaava tai mukaansatempaava alku, mutta loppu lässähti tai elokuva jäi ikäänkuin “kesken”. Lyhytelokuvat ovat toki luonteeltaan erilaisia kuin pitkät ja joissakin tyylilajeissa ns. “slice of life” lähestymistapa voi toimia. Kannattaa kuitenkin kysyä itseltään: Voisiko loppu jotenkin yllättää tai palkita katsojan? Elokuvat, jotka onnistuvat tässä ovat vahvoilla tuomarinäytöksissä. Kun katsoo yli sata lyhytelokuvaa, jonkinlaisen oivalluksen / ratkaisun lopussa tarjonneet nousevat esiin massasta.

  • vinkki20

  • 20. Pidä hauskaa!

    Vaikka näyttämisenhalu olisi kova ja panos sen mukainen, Unetonta ei kannata ottaa haudanvakavasti. Elokuvastasi saattaa tulla hyvä, huono tai jotain siltä väliltä. Sen ei joka tapauksessa tarvitse olla vuoden ainoa taiteellinen tuotoksesi. Ajattele sitä hauskana bonus-duunina, jolla pääset verryttelemään luovuuttasi ja viettämään laatuaikaa hienojen ihmisten kanssa. Näin voitat varmasti, kävi kisassa miten hyvänsä. May the force be with you.

Tips For Preparing

Kilpailuun tarvitse lähteä takki tyhjänä. WARM-UP tarjoaa kovan luokan ammattilaisten artikkeleita elokuvanteon eri osa-alueista, keskittyen 48 tunnin lyhytelokuvan asettamiin haasteisiin.

Keräämme tähän osioon artikkeleita ja opetusvideoita. Jos sinulla on linkki videoon tai haluat olla tuottamassa kanssamme uutta opetusmateriaalia ota meihin yhteyttä.

Elokuva syntyy jo ennen kuin kamera käy
Elokuvasäveltäjän kynästä
Writing a Short Film
Writing The 48 Hour Script